AUTOIMMUNE PALEO (AIP)/ PRÍLOHY/ RECEPTY/ Uncategorized

Petržlenová kaša(AIP,Paleo, Whole 30)

Táto petržlenová kaša, vhodná v eliminačnej fáze AIP (autoimunitného protokolu), ma svojou bohatou chuťou a textúrou prekvapila! Myslím v dobrom 🙂 Bola chutná, sýta, krémová a dokáže plne nahradiť klasickú zemiakovú kašu. Hodí sa ako príloha, ale skvelá je aj samotná. Bez čohokoľvek ďalšieho. Okrem toho že je to recept pre eliminačnú fázu AIP, je aj bezlepkový, bez laktózy, Paleo a Whole 30.

Ak máte chuť sa dozvedieť opäť zvládnuteľné množstvo užitočných informácii, čítajte ďalej. Tentoraz o tom, koľko a v akej forme jesť zeleninu. A jesť ju vždy? Ak nie, môžete textovú časť preskočiť a prejsť rovno na recept 🙂

Tentokrát o tom, koľko zeleniny je dosť 🙂

Autoimunitný protokol je tzv. forma ELIMINAČNEJ DIÉTY. Zámerom počas ELIMINAČNEJ FÁZY je najmä potlačenie zápalových procesov v tele, ktoré sprevádzajú autoimunitné a chronické ochorenia a stabilizácia imunitnej reakcie. Následne v rámci fázy ZAVÁDZANIA POTRAVÍN ide o určenie a zistenie toho, ktoré potraviny Vám vyhovujú a ktoré nie a na základe toho zostavenie si čo najpestrejšieho personalizovaného jedálnička.

Kedy a akým spôsobom zavádzať jednotlivé potraviny nájdete v tomto kompletnom sprievodcovi AIP .

Na čo myslieť? Aby strava bola nutrične bohatá, rozmanitá a vyvážená.

Okrem toho čo nejsť, autoimunitný protokol dáva dôraz na to čo jesť. Je dôležité prijímať nutrične bohatú a vyváženú stravu. Všetci majú o AIP (autoimunitnom protokole) predstavu, že je to len samé mäso a zase mäso. Nie. Naopak. prízvukuje sa na rozmanitosť a prijímanie bohatého množstva zeleniny a ovocia.

Pokiaľ ide o ideálne zloženie jedálnička, odporúčania sa aj v komunite AIP, u jednotlivých hlavných osobností, rôznia. Napr. Sarah Ballantyne, Phd uvádza :

Nemám rovnicu pre skladbu Vášho taniera. Netrápi ma, koľko z Vášho taniera tvorí zelenina, mäso, morské plody, ovocie a kvalitné tuky. Čo je podstatné, že jete veľa zeleniny (kôli vitamínom, vláknine, minerálom a antioxidantom) a dostatočné množstvo bielkovín (minimum 0,75 g na 1 kg váhy rozložené počas dňa). A tiež je dôležité, čo je zdrojom tukov vo Vašej strave. Mimo to, chcem aby ste jedli, čo Vás robí šťastnými a dali kalkulačku bokom.

Sarah Ballantyne, PhD, Paleo Principles. Las Vegas : VICTORY BELT PUBLISHING INC, 2017, 221s., ISBN 13 : 978-1-628609-00-4

Dr. Terry Wahls je už konkrétnejšia. Kto ste o tejto dáme ešte nepočuli je výraznou osobnosťou Paleo hnutia, ktorá zvrátila ochorenie sklerózu multiplex cez úpravu stravy a životného štýlu. Okrem iného, v rámci ňou zostaveného protokolu odporúča jesť 9 šálok zeleniny a ovocia každý deň.

Petržlenová kaša(AIP,Paleo, Whole 30)

 

A čo ak mi surová zelenina robí problém?

Samozrejme vždy je potrebné zohľadniť špecifické požiadavky každého z nás. Ja osobne, ako asi každý s IBD (Crohnova choroba alebo Ulcerózna kolitída) netolerujem surovú zeleninu a ovocie v čase vzplanutia ochorenia. Niektorú ani v kľudovej fáze ochorenia. Cesnak a cibuľu som v takom prípade nezniesla ani keď boli varené. Pokúšala som eliminovať zo stravy FODMAP potraviny (diéta používaná pri SIBO – syndróm bakteriálneho prerastania čreva). Ani to nepomohlo.

Nebolo to však pre mňa dôvodom, aby som zeleninu a ovocie vylúčila úplne zo svojho jedálnička. Len som zmenila spôsob prípravy, prípadne niektorú eliminovala. Zeleninu som jedla zbavenú šupky, uvarenú a rozmixovanú. Ideálne vo vývare, ktorého benefity spomínam pri recepte na mrkvovo-batátovú polievku.

Zaujímavý článok na túto tému má Chriss Kresser, M.S. (odkaz na neho nájdete pod textom). Chris Kresser M.S., L.Ac. je renomovaný odborník, vedúci lekár a špičkový pedagóg v oblasti funkčnej medicíny a zdravia predkov a autor knihy The Paleo Cure. V prípadoch, ak niekto trpí tráviacimi ťažkosťami, má hnačky, zápchy, IBS, IBD, odporúča jesť – prekvapenie – menej zeleniny !

Zelenina (aj niektoré ovocie) sú často bohaté na nerozpustnú vlákninu. Zatiaľ čo rozpustná vláknina môže pôsobiť na trávenie upokojujúco, jedenie veľkého množstva zeleniny obsahujúcej nerozpustnú vlákninu, keď Váš tráviaci trakt je zapálený, je ako keby ste si šúchali ryžákom otvorenú ranu na tele. Áu! (len pre istotu, to slovo som si nevymyslela :), to je tá kefa s tvrdými štetinami).

V takomto prípade je vhodné obmedziť v strave množstvo zeleniny s vysokým obsahom nerozpustnej vlákniny alebo zmeniť spôsob jej prípravy. Zelenina s vysokým obsahom nerozpustnej vlákniny je napr. :
– listová zelenina (špenát, šalát, kapusta, mangold rukola, žerucha atď.)
– hrášok, hrachové struky
– zelené fazule
– papriku (tá je v eliminačnej fáze AIP vylúčená ako tzv. ľulkovitá zelenina)
– baklažán (v eliminačnej fáze AIP vylúčený ako tzv. ľulkovitá zelenina)
– zeler
– cibuľa, šalotka, pór, cesnak
– kapusta, pak choy, ružičkový kel
– brokolica
– karfiol

V mojom prípade sa príjem zeleniny a ovocia líši podľa toho, v akom štádiu sa Crohnko (Crohnova choroba nachádza).

Moje tipy, ako na zeleninu, ak Vám robí problém.

  • UVARIŤ.
    Mne sa osvedčilo pre lepšiu stráviteľnosť, hlavne zeleninu s vysokým obsahom nerozpustnej vlákniny, dobre uvariť. Takže od trendy chrumkavej narýchlo opečenej zeleniny bočím :).
  • ZBAVIŤ ŠUPKY (PRÍPADNE AJ ZRNIEČOK).
    Ovocie aj zeleninu, hlavne ak ich jem surové, šúpem. Vždy. Pri mixovaných varených jedlách napr. na cukine šupku nechávam (ale to záleží aj od toho, odkiaľ cuketa pochádza).
  • ROZMIXOVAŤ
    Vďaka takejto forme úpravy zvládam aj listovú zeleninu a iné druhy, ktoré by som inak nezvládla. A to aj surové.

🙂 Preto sa na mojom blogu často stretnete s krémovými polievkami, zeleninovými pyré a kašami. Je to moja cesta, ako do jedálnička dostať čo najviac rôznorodej zeleniny tak, aby to moje telo dokázalo spracovať.

Ideme variť?

Petržlenová kaša(AIP,Paleo, Whole 30)

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Počet porcií: 2
Cooking Time: 25 min

Ingrediencie

  • 30g pór, biela časť
  • 270 g petržlen
  • 1 PL kokosový tuk
  • 2 štipky himalájskej soli (alebo podľa chuti)
  • 300 ml kokosové mlieko (tu vždy pozor na zloženie, či okrem kokosu a vody neobsahuje zahusťovadlá a pod.)

Postup

1

Pokrájaj umytý pór na kolieska. Petržlen zbav šupky a pokrájaj na kocky.

2

Na kokosovom tuku popraž najprv pór, asi 2-3 min.

3

Následne pridaj petržlen nakrájaný na kocky, posoľ a restuj ešte asi 5 min.

4

Zalej kokosovým mliekom, priveď k varu a var ešte asi 20 min.

5

Rozmixuj do hladka na kašu a hotovo! 🙂

♥ dobrú chuť ♥

Ak máte chuť  dozvedieť  sa, keď  budem publikovať niečo nové, rada Vám dám vedieť. Stačí, ak sa prihlásite na odber noviniek.

Vyskúšali ste tento  recept? Podeľte sa o výsledok na Instagrame alebo Facebooku a označte @cestauzdravenia.sk a použite  hashtag #cestauzdravenia.

Zdroje :
[1] Sarah Ballantyne, PhD, Paleo Principles. Las Vegas : VICTORY BELT PUBLISHING INC, 2017, ISBN 13 : 978-1-628609-00-4
[2]Dr. Sarah Ballantyne, PhD,The Paleo Approach, Las Vegas : VICTORY BELT PUBLISHING INC, 2013, ISBN 13 : 978-1-936608-39-3
[3]Chris Kresser M.S., L.Ac.,Got Digestive Problems? Take It Easy on the Veggies. [online]. Dostupné z: https://chriskresser.com/got-digestive-problems-take-it-easy-on-the-veggies/

Odber noviniek

Mohlo by sa Vám tiež páčiť :

Žiadne komentáre

Zanechaj komentár